aandrijving

 Home

 Motor

 Carrosserie

 Remmen

 Extra's

 Foto's

 Links

 Contact

 Unimog

De versnellingsbak is een getrag type 240 van een Opel Rekord 2300 diesel. Deze is qua overbrengingen hetzelfde als een benzine bak, alleen het koppelingshuis is anders. Ik had 2 versnellingsbakken gekocht, beide met inwendige schade. Dus maar van twee een gemaakt, zie foto's.

De koppeling is van een Opel Rekord 2.3 turbo diesel, deze kan het vermogen goed overbrengen ondanks dat deze lichter is. Na nog wat problemen met de koppeling gehad te hebben (koppeling kwam af en toe niet goed vrij) is ook dat probleem verholpen.

De achteras is van een C-caravan 1600 met een 3.18 overbrenging. De achteras is uitgevoerd met een stalen puntstuk vanwege het grote vermogen van de motor. De achterveren zijn van een Opel Rekord met 2-ringen ingekort,anders kwam hij te hoog te staan.De schokbrekers zijn loadlevelers van een Rekord A-B caravan waarvan de hulpveren verwijderd zijn anders werd het te stug.

De vooras is van een 1000-serie GT/E .Deze as is geheel versterkt en verzwaard. De voorveren zijn van een Mercedes W-124 serie die met 4,5 ring zijn ingekort. De stabilisatorstang heeft vulstukken van 3 cm gekregen tussen de carrosserie en de ophangpunten, anders kon deze niet onder de oliepomp door ondanks dat deze al van een 1600 is.

Ik had eerst 15-inch ATS-CUP velgen met voor 195/50-15 banden en achter 195/60-15 banden. Maar aangezien ik de verhouding tussen de voor en achterwielen niet zo mooi vondt, ben ik overgegaan naar 16-inch velgen van een Astra-H met 4-gaats velgen. Deze velgen passen er zo op, alleen omdat ze een andere ET-waarde hebben moest ik ook gebruik maken van spoorverbreders. Voor zijn deze 12 mm en achter zijn ze 15 mm. De velg maat is 6,5x16 ET 37. Voor liggen er 205/50-16 banden op en achter ligt er 205/55-16 op. Ik moet nu alleen de stuuruitslag beperken omdat anders de banden tegen de binnenschermen komen als ik hem helemaal onderstuur.

De 15-inch ATS-Cup velgen.

De 16-inch Astra-H velgen.