Motor

Home

Aandrijving

Carrosserie

Remmen

Extra's

Foto's

Links

Contact

De motor is gebruikt van een Omega van 1992

en heeft als motorcode 23DTR

 

23DTR betekend dat het een 2300cc diesel is met een turbo en intercooler.

De motor heeft een opgegeven vermogen van 101 PK bij 4400 tpm en een koppel van 218 NM bij 2200 tpm.

De auto heeft begin oktober op de vermogens bank gestaan met als resultaat 102 PK bij ▒4400 tpm, het koppel konden ze op dat moment jammer genoeg niet meten, maar dat zou volgens de geleerden niet veel anders zijn dan het opgegeven koppel.

Van de motor is begin 2004 de oliepomp kapot gelopen, met uiteraard een motorschade tot gevolg. Aangezien dat ik zelf automonteur ben, heb ik ook zelf de motor gereviseerd. Daarvan hier een beschrijving van wat ik allemaal tegen kwam tijdens de revisie.

Er zijn zoveel als mogelijk de componenten van de Omega gebruikt. Voor enkele onderdelen betekende dat, dat ze niet gebruikt konden worden en iets anders daarvoor in de plaats moest komen.

De radiateur was veel te groot waardoor ik die van een Rekord Diesel heb gebruikt. Doordat deze nogal wat groter is dan een 2.0Ltr radiateur, heb ik deze ongeveer 3cm verder naar voren moeten plaatsen. Ten eerste omdat deze anders tekort op de ventilator zou zitten en ten tweede omdat deze anders niet tussen de chassis balken zou kunnen en niet diep genoeg geplaatst zou kunnen worden.

Doordat de motor zelf nogal wat hoger is als een benzine motor moest er een bult op de motorkap komen. Door een constructie fout(bult te laag en trillingen) komt de lak eraf. Daarom ben ik nu bezig om een nieuwe motorkap te maken met een grotere bult erop. Klik hier om te zien hoe dat verloopt.

Zoals je op de foto kunt zien zit er een Lexmaul voorspoiler op, deze moest er op anders kon ik de oliekoeler en de intercooler niet kwijt. Aan de bestuurderskant zit een 19 rij´ge universele oliekoeler (de orginele ging kapot met het losdraaien van de leidingen)en aan de bijrijderskant zit de intercooler, deze is van een VW Passat TDI vanwege de geringe afmetingen.

De intercooler gezien vanaf de onderzijde.

De oliekoeler gezien vanaf de onderzijde.

Hierbij nog wat foto's die gemaakt zijn tijdens de ombouw.

De motor vanaf de rechterkant gezien.

De motor vanaf de linkerkant gezien.

Doordat ik het originele grote oliefilter niet kwijt kon op de originele plaats, heb ik deze aan een universele oliefilterhouder aan de carrosserie geplaatst en met slangen de verbindingen gemaakt vanaf het verloopstuk naar het oliefilter.

 De plaatsing van het oliefilter van de onderzijde gezien.

Het oliefilter vanuit een andere positie gezien.

De carterpan is gebruikt van een Ascona-B 2.0 diesel. Deze is van aluminium en heeft een inhoud van ▒ 5 ltr. Doordat ik de remmen nogal wat heb moeten verzwaren, heb ik ook een keerplaat in het carter moeten lassen, anders viel de oliedruk weg als ik een keer hard moest remmen.